vineri, 3 aprilie 2009

Trenuri din Neanderthal in regim de „personal”





Deşi suntem în anul 2009, încă mai utilizăm mijloace de transport care au în urmă multe decenii. Printre ele se află şi trenul personal 926 care face traseul Piatra Olt- Balş şi nu numai. Cele 21 de minute pe care le efectueaza între Piatra Olt şi Balş sunt suficiente încât cei care utilizează respectivul mijloc de transport să se aleagă cu o răceală „pe cinste”. Cu atât mai mult dacă este vorba despre copii, care sunt foarte sensibili. Deşi în unele situaţii a fost înregistrată o temperatură de multe grade sub minus, acest „motor” cum i se mai spune nu dispune de încălzire. În interiorul acestuia apa poate deveni oricând gheaţă şi de ce nu...un patinoar. Am întrebat şi noi despre vârsta şi condiţiile acestui „motor”, însă toţi ridică neputincioşi din umeri. Şeful gării din Balş, Marcel Frăţică a putut spune doar că are peste 30 de ani(noi credem că peste 60) şi că ştie despre faptul că nu există căldură în acest mijloc de transport, dar nu pot face nimic în acest sens. Angajaţii gării din Balş se plâng că pe timpul verii aerul din „motor” este irespirabil, mai ales că este de regulă frecventat de către rromi şi pescari, care vin cu mirosuri care de care mai „alese”. Tot angajaţii CFR sunt de multe ori nevoiţi să apeleze la „motor” pentru că ora plecării coincide de multe ori cu schimbul turelor. Acestia mai spun despre „motor” că se defectează foarte frecvent şi că se opreşte de cele mai multe ori în Braneţ la schimbarea macazului, fiind nevoiţi să aştepte o locomotivă pentru a-i tracta. Trenul personal este asemănător unei locomotive şi este realizat dintr-o singu-ră încăpere bicompartimentată. În fiecare dintre părţile încăperii se poate distinge câte un scaun mobil parcă aruncat , pentru ca imaginea să fie completă. Aşadar în momentul de faţă, la aceeaşi bani dar în funcţie de ora la care ajungem la gară, putem avea norocul să călătorim fie cu săgeţi albastre în regim de personale, fie cu ...motoare. Trenurile din operele lui Caragiale erau descrise ca având condiţii mai bine dotate decât motorul 926, deşi scriitorul a trăit în urmă cu peste un secol . Această „mocăniţă” evoluată spune încă odată cât de mare este distanţa dintre ţata noastră şi ţările civilizate, unde TGV-urile (train de grande vitesse) au fost puse în funcţiune în urmă cu mult timp.
Andrei Lupu
(usher_bals@yahoo.com)

Niciun comentariu: