duminică, 5 aprilie 2009

Înşelătoriile de pe telefoanele mobile s-au intensificat



Faptul că a fost anunţată decizia ca fiecare apel telefonic sau mesaj scris să fie reţinute în baza de date a furnizorilor de reţea mobilă i-a pus pe jar pe cei care obişnuiau să se ocupe cu înşelătoriile. Aceştia au intensificat apelurile prin care oamenii care de regulă reuşesc să câştige o mulţime de bani. Ultima vreme am primit şi noi mai multe mesaje scrise şi apeluri de la aceşti „afacerişti” prin care, cu o iscusinţă de nedescris încercau să ne facă să cumpărăm cartele reîncărcabile în vederea trimiterii codurilor de reîncărcare către furnizor, pentru a intra în posesia unui anumit premiu care ar putea echivala chiar cu marele pot de la loto. Zilele trecute, un mesaj scris de la astfel de lichele suna astfel :

„”FELICITĂRI! Firma Coca Cola v-a ales numărul d-voastră fiind câştigătorul sumei de 5000 de euro şi o plasmă TV. Pentru detalii sunaţi la numărul 0767557453”, mesajul fiind trimis de pe acelaşi număr. Foarte multă lume este naivă şi crede astfel de tâmpenii. Fără a apela către numărul respectiv putem spune că ştim care ar fi fost continuarea. Un domn ar fi răspuns şi ar fi dat mai multe indicaţii pentru intrarea în posesia premiului cel mare. Unul dintre criterii ar fi fost transferarea unei anumite sume prin serviciul „transfer credit”, fie comunicarea codului de reîncărcare al unor cartele de reîncărcare valabile. Pentru noi a fost destul de clară intenţia hoţilor, însă există persoane care cad în plasă şi ajung să plătească sume enorme din cauza lor.

La fel a păţit şi Claudia Bahnariu, care ni s-a plâns că a fost apelată cu număr ascuns de un domn, care i-a spus:

„Bună ziua, sun din partea reţelei de telefonie din care dvs faceţi parte şi vreau să vă întreb dacă ştiţi că de pe acest număr a fost transferată către alt număr o sumă de 200 de euro”.

La auzirea veştii, fata a rămas surprinsă de cele spuse de „operator”, spunându-i că în niciun caz nu s-a transferat o asemenea sumă. Hoţul care în permanenţă tasta ceva la calculator pentru a nu lăsa vreo suspiciune a continuat cu „Pentru a putea verifica dacă se pot transfera atâţia bani de pe abonamentul dvs v-aş ruga să transferaţi suma maximă de 25 de euro către noi, la numărul ..... . De asemenea vă anunţ că aceşti bani nu vor fi taxaţi la următoarea facturare, aşa că nu aveţi de ce să vă faceţi probleme”. Manipularea a continuat şi fata a căzut în plasă, mai ales sub presiunea temei că s-ar fi transferat acea sumă de 200 de euro.După ce operatorul-pirat i-a explicat fetei fiecare pas ce trebuia făcut în vederea transferului de credit care a avut loc cu succes, apelul a luat sfârşit şi urma ca tânăra naivă să aştepte un mesaj scris de confirmare pentru a fi înştiinţată dacă acei 200 de euro au fost sau nu trimişi.

După cele întîmplate, fata ne-a declarat:

„În primul rând nu ştiu de unde a ştiut că acel număr este abonament şi nu sim pre pay. De asemenea, nu a existat niciun indiciu care să mă facă să cred că ar putea fi o încercare de fraudă, fapt pentru care am şi continuat. A procedat ca la carte şi aşa m-a făcut să pierd 25 de euro... Am sunat ulterior la serviciul „Relaţii cu clienţii” de pe numărul care m-a apelat, unde mi s-a spus că am fost victima unei înşelătorii, pentru că nu se fac niciodată astfel de cereri de credit de către furnizor. De asemenea mi s-a mai spus că aceste fraude sunt tot mai frecvente şi că foartă multă lume se plânge că a fost înşelată. Sper ca întâmplarea prin care am trecut eu să-i facă pe cei care citesc acum să nu procedeze la fel ca mine”.

Iscusinţa hoţilor este foarte bine conturată, aşa că fiecare abonat care primeşte astfel de apeluri sau mesaje trebuie să ştiu de la bun început că de fiecare dată este vorba de fraude. Chiar dacă a intrat în vigoare legea cu privire la stocarea tuturor apelurilor(mai puţin conţinutul), această măsură nu ajută deloc în stabilirea hoţilor în astfel de stiuaţii. Accesul la aceste date se face numai la cererea unui magistrat, în situaţii extreme. Aceasta este încă o dovadă că legea cu privire la stocarea apelurilor de către furnizorul de telefonie este o modalitate de a cheltui bani foarte mulţi pentru utilităţi minore.

Andrei Lupu(usher_bals@yahoo.com)

Niciun comentariu: